TEORIJA BROJEVA

Opće informacije
Nositelj predmetaDoc. dr. sc. Mirela Jukić Bokun
Naziv predmetaTeorija brojeva
Studijski programPreddiplomski sveučilišni studij Fizika
Status predmetaIzborni
Godina2.
Bodovna vrijednost i način izvođenja nastaveECTS koeficijent opterećenja studenata6
Broj sati (P+V+S)2+2+0
OPIS PREDMETA
Ciljevi predmeta
Cilj ovog predmeta je upoznati studente s osnovnim pojmovima, idejama i metodama elementarne teorije brojeva. Na predavanjima će se uvesti i obraditi osnovni pojmovi i rezultati teorije brojeva. Na primjerima će se pokazati primjene obrađenih rezultata, te će se ukazati na primjenu teorije brojeva u kriptografiji. Na vježbama će studenti svladavati tehnike rješavanja računskih i problemskih zadataka uz primjenu tvrdnji dokazanih na predavanju.
Uvjeti za upis predmeta
Elementarna matematika.
Očekivani ishodi učenja za predmet
Koristiti svojstva djeljivosti i kongruencija u rješavanju zadataka. Prepoznavati osnovne aritmetičke funkcije. Nabrojati i primjenjivati osnovne teoreme teorije brojeva. Razumjeti ulogu teorije brojeva u kriptografiji. Prepoznavati svojstva Gaussovih cijelih brojeva. Rješavati neke tipove diofantskih jednadžbi.
Sadržaj predmeta
Djeljivost. Djeljivost cijelih brojeva i osnovna svojstva. Najveći zajednički djelitelj. Teorem o dijeljenju s ostatkom. Euklidov algoritam. Linearne diofantske jednadžbe. Faktorizacija. Prosti brojevi. Osnovni teorem aritmetike. Broj i suma djelitelja prirodnog broja. Kongruencije. Modularna aritmetika. Linearne kongruencije. Kineski teorem o ostatcima. Eulerov teorem. Wilsonov i Lagrangeov teorem. Primitivni korijeni i indeksi. Primjene kongruencija. Kvadratni ostatci. Legendreov simbol. Gaussov zakon reciprociteta. Jacobijev simbol. Primjena Legendreovog i Jacobijevog simbola. Gaussovi cijeli brojevi.Osnovna svojstva Gaussovih cijelih brojeva. Djeljivost i prosti elementi u skupu Gaussovih cijelih brojeva. Prikaz prirodnog broja u obliku sume dva kvadrata. Pitagorine trojke. Verižni razlomci. Konačni i beskonačni razvoji u verižni razlomak. Razvoj kvadratnih iracionalnosti u verižni razlomak. Pellove i pellovske jednadžbe.
Vrste izvođenja nastave predavanja seminari i radionice vježbe obrazovanje na daljinu terenska nastava samostalni zadaci multimedija i mreža laboratorij mentorski rad ostalo ___________________
Komentari
Obveze studenata
Predavanja i vježbe su obavezne.
Praćenje1 rada studenata
Pohađanje nastave1Aktivnost u nastavi   Seminarski rad   Eksperimentalni rad   
Pismeni ispit2Usmeni ispit3Esej   Istraživanje   
Projekt   Kontinuirana provjera znanja   Referat   Praktični rad   
Portfolio   
   
   
   
Ocjenjivanje i vrednovanje rada studenata tijekom nastave i na završnom ispitu
Ispit se sastoji od pismenog i usmenog dijela, a polaže se nakon odslušanih predavanja i obavljenih vježbi. Prihvatljivi rezultati postignuti na kolokvijima, koje studenti pišu tijekom semestra, zamjenjuju pismeni dio ispita.
Obvezatna literatura (u trenutku prijave prijedloga studijskog programa)
I. Matić, Uvod u teoriju brojeva, Odjel za matematiku, Sveučilište J. J. Strossmayera u Osijeku, 2015. A. Dujella, Uvod u teoriju brojeva, Matematički odsjek, Prirodoslovno-matematički fakultet, Sveučilište u Zagrebu, 2002, skripta.
Dopunska literatura (u trenutku prijave prijedloga studijskog programa)
T. Andreescu, D. Andrica, An Introduction to Diophantine Equations, GIL Publishing House, 2002. J. Stilwell, Elements of number theory, Springer, 2003. A. Dujella, Diofantske jednadžbe, Matematički odsjek, Prirodoslovno-matematički fakultet, Sveučilište u Zagrebu, 2007. G. A. Jones, J. M. Jones, Elementary Number Theory, Springer, 2003. K. H. Rosen, Elementary Number Theory and Its Applications, Addison-Wesley, Reading, 1993. N. Koblitz, A Course in Number Theory and Cryptography, Springer Verlag, 1994. A. Dujella, M. Maretić, Kriptografija, Element, 2007.
Broj primjeraka obvezatne literature u odnosu na broj studenata koji trenutačno pohađaju nastavu na predmetu
NaslovBroj primjerakaBroj studenata
Uvod u teoriju brojeva30
Uvod u teoriju brojeva10









Načini praćenja kvalitete koji osiguravaju stjecanje izlaznih znanja, vještina i kompetencija
Kontinuirana komunikacija nastavnika sa studentima, završna evaluacija studenata i nastavnika na kraju nastave te anonimna sveučilišna studentska anketa.