OPIS PREDMETA |
Ciljevi predmeta |
upoznati studente s osnovnim zakonima gibanja sustava čestica upoznati studente s Lagrange-Hamiltonovom formulacijom klasične mehanike razviti matematički aparat prikladan za primjenu i izvan klasične mehanike (statistička fizika, klasična elektrodinamika, kvantna fizika) usvojiti sadržaj kolegija |
Uvjeti za upis predmeta |
Klasična mehanika 1, Matematika 2, Linearna algebra 2 |
Očekivani ishodi učenja za predmet |
Nakon uspješno završenog kolegija, student će moći: opisati i razumijeti osnovne mehaničke pojmove vezane za diskretne i kontinuirane mehaničke sustave čestica (F1) opisati i razumijeti titraje diskretnih i kontinuiranih mehaničkih sustava (F1, F5) opisati i razumijeti ravninsko i prostorno gibanje krutog tijela (F1, F13, F14) opisati i razumijeti gibanje mehaničkog sustava koristeći Lagrange-Hamiltonov formalizam (F1, F3, F16) |
Sadržaj predmeta |
Uvod; diskretni i kontinuirani sustavi čestica; masena gustoća; središte mase; količina gibanja sustava čestica; moment količine gibanja sustva čestica; energija sustava čestica; rad unutrašnjih sila i unutrašnja potencijalna energija; rad vanjskih sila i vanjska potencijalna energija; gibanje u odnosu na središte mase (količina gibanja, moment količine gibanja, kinetička energija); Lagrangeovo i D’Alembertovo načelo; gibanje rakete; sudari čestica; mali longitudinalni titraji 1D diskretnog sustava čestica; mali transverzalni titraji 1D kontinuiranog sustava čestica; stojni val; putujući val; energija vala; vrtnja; Rodriguespva formula; Eulerovi kutovi; rotation; Rodrigues formula; Euler angles ravninsko gibanje krutog tijela; moment tromosti; teoremi o momentima tromosti; parovi sila; kinetička energija, rad i snaga vrtnje; fizičko njihalo; trenutno središte vrtnje; statika krutog tijela; tenzor tromosti; glavni momenti tromosti; Eulerove jednadžbe gibanja; gibanje Zemlje; precesija; zvrk: precesija, nutacija i spin; stupnjevi slobode; uvjeti na gibanje; Lagrangeove jednadžbe za holonomne i neholonomne sustave; Lagrangeova funkcija naelektrizirane čestice u elektromagnetskom polju; Euler-Lagrangeove jednadžbe i Hamiltonovo načelo; varijacijski račun; simetrije i Noetherin teorem; Hamiltonove jednadžbe gibanja; Poissonove zagrade; kanonska preobrazba; Hamilton-Jacobijeva jednadžba; Liouvilleov teorem; prijelaz na kvantnu mehaniku. |
Vrste izvođenja nastave | predavanja seminari i radionice vježbe obrazovanje na daljinu terenska nastava | samostalni zadaci multimedija i mreža laboratorij mentorski rad ostalo ___________________ |
Komentari |
|
Obveze studenata |
položiti pismeni dio ispita (preko tri kolokvija ili standardnim pismenim ispitom) položiti usmeni dio ispita |
Praćenje rada studenata |
Pohađanje nastave | 1 | Aktivnost u nastavi | | Seminarski rad | | Eksperimentalni rad | |
Pismeni ispit | 1.5 | Usmeni ispit | 1.5 | Esej | | Istraživanje | |
Projekt | | Kontinuirana provjera znanja | | Referat | | Praktični rad | |
Portfolio | |
| |
| |
| |
Ocjenjivanje i vrednovanje rada studenata tijekom nastave i na završnom ispitu |
Tri kolokvija (90 min) tijekom semestra (50 %) i usmeni ispit (50 %) ili standardni pismeni (120 min) ispit (50%) i usmeni ispit (50 %). |
Obvezatna literatura (u trenutku prijave prijedloga studijskog programa) |
Klasična mehanika – kratak uvod – Z. Glumac, http://www.fizika.unios.hr/~zglumac/utm.pdf Classical mechanics – Goldstein, H.; Poole, Ch.; Safko, J. , Addison Wesley, 2002. |
Dopunska literatura (u trenutku prijave prijedloga studijskog programa |
Mathematical Methods of Classical Mechanics – V. I. Arnold Teorijska mehanika – Z. Janković Mehanika – L. D. Landau, E. M. Lifšic A Guided Tour of Mathematical Physics – R. Snieder Theory and Problems in Theoretical Mechanics – M. Spiegel Teorijska fizika i struktura materije – I. Supek |
Broj primjeraka obvezatne literature u odnosu na broj studenata koji trenutačno pohađaju nastavu na predmetu |
Naslov | Broj primjeraka | Broj studenata |
Klasična mehanika – kratak uvod – Z. Glumac, | http://www.fizika.unios.hr/~zglumac/utm.pdf | 11 |
Classical mechanics – Goldstein, H.; Poole, Ch.; Safko, J | 1 | 11 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Načini praćenja kvalitete koji osiguravaju stjecanje izlaznih znanja, vještina i kompetencija |
studentska anketa stalni kontakt sa studentima |